“Overnight oats” med vilde blåbær

Jeg er vild med denne slags iblødsatte gryn, korn, chia og bær. Det er utrolig nemt og enkelt at lave. Og så smager det himmelsk. Du kan variere grynene og bærrene, frugten, kernerne, nødderne eller hvad du kan lide og har lyst til.

Denne version er med grove havregryn, hel boghvede, chiafrø, dadler, valnødder og vilde blåbær. Den har den smukkeste lilla farve fra de vilde blåbær. Og så er den fuld af gode næringsstoffer. Næring til krop og sanser. Gode fibre og mineraler fra havren og boghveden, som begge fra naturens side er glutenfrie. Havren skal blot være købt som en glutenfri version, da normale havregryn kan være blevet blandet med andre kornsorter og derfor skal være håndteret specielt fra landmand og mølleri.

Chiafrøene er bla. tilsat for at binde grøden sammen. Og naturligvis for dens smag og næringsindhold. Chiafrø skal bruges i begrænsede mængder, da de kan virke irriterende på maveslimhinden. Der anbefales et indtag på max 2 spsk. dagligt. Chiafrøene er små bitte energi og næringsbomber. De indeholder bla. en del omega 3 fedtsyrer, som er så vigtige at få i den daglige kost. De indeholder ligeledes en del uopløselige fibre og har et højt protein indhold. Så alt i alt er det et lille superfrø. De er også rigtig gode for fordøjelsen, pga. den gel d danner omkring sig når de sættes i blød i noget væske.

I forhold til blåbærrene er det vigtig at man bruger de vilde blåbær. I forhold til de store, flotte amerikanske blåbær, som er lyse indeni, indeholder de vilde mange flere antioxidanter. De kan købes på frost. Og så kan de naturligvis plukkes visse steder herhjemme i Danmark. I Sverige er der vanvittig mange vilde blåbær i skovene.

Ud over at du sikkert vil nyde den delikat smag og få glæde af næringsstofferne får du også den smukkeste farve serveret.

 

Opskrift til 1 person:

1 dl. grove havregryn (Hvis det skal være glutenfrit, skal du købe glutenfrie havregryn)

3 spsk. hel boghvede

1 spsk. chiafrø

4-5 hel valnødder

2 dadler

1/2-3/4 dl. vilde blåbær

1 1/2- 2 dl. plantemælk (bla. ris, mandel el. havre)

1/3 tsk. ren vanillepulver

 

Fremgangsmåde:

Sæt portionen i blød om aftenen før den skal spises til morgenmad dagen efter. Skær dadlerne i små stykker. Bræk valnødderne i mindre stykker. Bland nu havregryn, boghvedekerner, chiafrø, valnøddestykker, daddelstykker, vilde blåbær, vanillepulver og plantemælk sammen i en skål. Rør det hele grundigt sammen. Læg låg på og sæt skålen i køleskabet. Næste morgen røres portionen op og tilsættes evt. en smule mere plantemælk. Kom portionen op i en anden skål og top portionen med nogle brudte valnødder og lidt flere vilde blåbær. Hvis du har en lime eller en citron er det super lækkert at rive en smule skal hen over.

Rigtig god fornøjelse!!!

 

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.