Risengrød (vegansk)

Denne risengrød er dejlig nem at lave. Og hurtig, i forhold til den traditionelle, der er lavet med hele grødris. Da den er lavet af risflager skal den kun simre i 5-10 min. Risflagerne er ovenikøbet lavet af fuldkornsris. Det vil sige at risene ikke er polerede og derved indeholder flere fibre og flere mineraler. Grøden her har en lidt anden konsistens end den traditionelle risengrød, men det gør den absolut ikke ringere. Jeg foretrækker faktisk denne version. Og når den både er hurtigere at lave, smager lige så godt og indeholder flere næringsstoffer, kan jeg ikke se hvorfor jeg skal bruge de polerede grødris. Jeg er godt klar over at man også kan få fuldkorns grødris og de indeholder også flere fibre og mineraler som risflagerne, men de tager endnu længere tid at koge til grød end de polerede grødris.

Prøvat købe risflager næste gang du støder på dem. De kan købes i helsekostbutikkerne eller på de netbaserede helsekostbutikker.

Ingredienser:

Til 2 små portioner:

2 dl. risflager

2 dl. vand

2 dl. mandeldrik (du kan også bruge risdrik i stedet for mandel. I så fald skal du bruge 4 dl. risdrik og ingen vand )

Lidt uraffineret salt (smag selv til)

Fremgangsmåde:

Bland risflager, vand og mandeldrik i en lille gryde. Varm op til kogepunktet mens du rører i grøden. Skru nu ned for varmen, så grøden står og simrer. Rør jævnligt. Tilsæt uraffineret salt og smag til. Når grøden har simret i 5-10 min. er den klar til servering.

Jeg spiser grøden med en klat Smørbar og kanelsukker lavet af kokospalmesukker + Ceylon kanel+ hampefrø (afskallede), lidt mandeldrik i kanten og evt.lidt hakkede mandler til.

 

Velbekomme!!!!

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.