Chiagrød med granola og jordbær

Denne slags morgenmad er bare så lækkert. Portionen her består både af noget blødt, noget hårdt og crunchy og nogle friske og sødmefyldte jordbær.

Chiafrøet er et meget næringsholdigt frø. Det er loadet med protein, forskellige mineraler og super sunde omega 3 fedtsyrer. Det er super godt at bruge til at bruge i forskellige typer morgenmad. I smoothies, smoothiebowls, i overnight oats og i bagværk. Her er der det brugt i en ren chiagrød og derefter serveret i glas med granola og jordbær.

Der er intet nyt ved chiagrød, men det fortjener at blive på listen over god nærende, mættende og utrolig nem morgenmad.  Selve chiagrøden røres sammen om aftenen inden du går i seng og stilles på køl. Om morgenen tages det ud fra køleskabet og røres eventuelt med lidt yoghurt. Jeg bruger oftest den økologiske fra Alpro. Du kan variere den slags plantedrik du bruger. Hvis den skal være hvid og plain tilsættes ikke andet end plantedrik og evt. lidt yoghurt + lidt vanille eller det krydderi der passer til dit tilbehør. Og ellers kan du prøve at lege lidt med at tilsætte bær eller bærkompot i selve chiagrøden. Du kan også gøre som jeg har gjort her at holde tingene adskilt.

Ren chiagrød i bunden, granola i midten og masser af jordbær på toppen. Det ligner en million og smager forrygende. Du kan enten lave din egen granola. Du kan finde forskellige granolaopskrifter på bloggen. Feks en kakaogranola som du kan finde Her Eller en Rugbrødsgranola med lakrids, som du kan finde Her

Her får du opskriften på den rene chiagrød:

Ingredienser:

3 spsk chiafrø

1,5 dl plantemælk

2-3 spsk planteyoghurt

1/4 tsk ren vanillepulver

evt. 1 tsk ahornsirup (kan undlades)

Fremgangsmåde:

Rør blandingen grundigt sammen om aftenen og sæt den i køleskab natten over. Om morgenen tages den ud af køleskabet og røres atter grundigt rundt. Tilsæt evt. lidt mere yoghurt eller plantemælk. Kom det nu i bunden af et glas og top det med granola og fiske jordbær eller en anden slags bær eller frugt.

Rigtig god fornøjelse!

 

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.